arrow logo
Titulní strana  •Novinky  •Kdy je ten správný čas na sezónní výměny pneumatik?

Kdy je ten správný čas na sezónní výměny pneumatik?

Povinnost jezdit na zimních pneumatikách platí od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, jestliže se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo lze předpokládat, že se během jízdy něco z toho na vozovce objeví.

Pokud jsou výše zmíněné podmínky splněny, je nutné, aby váš automobil disponoval na všech čtyřech kolech zimními pneumatikami s hloubkou dezénu minimálně 4 mm.

Pozor, ne všude na světě platí stejné podmínky

Dobrou zprávou tedy je, že není nutné mít úderem 1. 11. přezuté letní pneumatiky za zimní, pokud například venku ještě panuje teplé počasí. Na druhou stranu to ale nepodceňujte. Začít mrznout nebo nasněžit může doslova přes noc, a pokud byste se ráno vydali na zasněžené či zamrzlé silnice s letními pneumatikami, zákon už porušujete a můžete si vysloužit v lepším případě pokutu, v horším i zákaz další jízdy.

Další věcí, kterou si řidiči musí uvědomit, je fakt, že ne všude na světě mají regulaci nastavenou stejně, jak je tomu u nás. Pokud se tedy chystáte kamkoli do zahraničí, musíte si dopředu zjistit, jak je zákon definován právě tam, kam míříte.

Nepodceňujte raději počasí a pořiďte si kvalitní zimní pneumatiky.

Proč se zimními pneu nejezdit celý rok?

Důvod, kvůli kterému nesmí řidiči na sněhu a v mrazech obouvat letní pneumatiky, je všem jasný. Proč je ale špatně, když necháte zimní sadu na vašem automobilu celoročně, byť to není zakázané? Důvodů je hned několik.

Zimní pneumatika je výrobcem zhotovena tak, aby obstála v podstatně náročnějších podmínkách než pneumatika letní. S rostoucími teplotami tedy zimní guma přestává plnit svou funkci, naopak se může přehřívat a rychleji se opotřebovává. Nejde ale jen o samotné ničení, ale i jízdní komfort. Musíte počítat s vyšším hlukem a s vyššími odpory se pochopitelně zvedá i spotřeba.

Tím nejdůležitějším, proč byste neměli zimní pneumatiku obouvat celoročně, je bezpečnost. Zimní guma totiž značně prodlužuje brzdnou dráhu. Na suchu však paradoxně může být i při teplotách kolem nuly efektivnější pneumatika letní.

Minimální hloubka dezénu

Je to dokola omílané téma, přesto je dobré si tato čísla alespoň dvakrát do roka připomenout. Zatímco zimní pneumatiky mají mít minimální hloubku dezénu 4 mm, v případně letního obutí by měla být hloubka dezénu u nové pneumatiky 8 mm a u ojeté pneu se bavíme o hraniční hodnotě 1,6 mm.

Nejenže se s příliš ojetou pneumatikou vystavujete riziku (prodlužuje se brzdná dráha, vůz hůře funguje nejen na suchu, ale i na vodě), ale hrozí vám i další postihy. Příliš sjetá guma bude velkým problémem u STK a na průšvih máte zaděláno i v případě důkladné silniční kontroly Policí České republiky. Nezapomínejte tedy stav svých pneumatik pravidelně kontrolovat.

Proč vyvažujeme pneumatiky?

Co je vlastně nevyváženost kola?

V zásadě mluvíme o nevyváženosti v případě, kdy hmota rotačního tělesa není pravidelně rozdělená okolo osy rotace. Tento celek ovlivňuje činnost tlumiče, ložisek, kloubů, gumových elementů apod. Každá odpružená část podléhá vlastnímu kmitání, které má pro tu, kterou část odlišnou frekvenci a směr. V důsledku toho se objevují při každém směru pohybu a při rozličných, nejčastěji vícerých rychlostních intervalech, účinky rezonance.

Především u vozidel se zvýrazněnými rezonančními účinky, např. defektními tlumiči, může dojít i při zdánlivě nízké kritické rychlosti v extrémním případě až k periodickému zdvíhání kola od vozovky, tzn., že s ní kolo ztrácí kontakt. Toto kolo tedy méně brzdí. Tato situace se vyostří rozdílnými polohami nevyváženosti všech kol. Přitom může dojít ke zvýšení nebo snížení tohoto účinku.

Neváhejte a objednejte se na výměnu pneumatik již dnes.ZDE

logo

MADOIL s.r.o.

Sovadinova 3552/10a, 690 02 Břeclav

Volejte ZDARMA: 800 213 214

objednavky@madoil.cz www.madoil-servis.cz www.madoil.cz

Po - Pá 7:00 - 15:30