Jaké jsou typy automatických převodovek?
Automatická převodovka se čím dál častěji objevuje v našich vozech.
Automatická převodovka se čím dál častěji objevuje v našich vozech. I když jsme v našich končinách na manuální převodovku zvyklí, tak co si budeme povídat, jízda s automatem je pohodlnější. Hlavně v městském provozu, kdy jednoduše pouze šlapete na plyn nebo pouštíte brzdový pedál.
Tak jak je to u automobilek zvykem, každá upřednostňuje jiný typ automatických převodovek. Auto každé značky je tím pádem v tomto ohledu unikátní.
Jaké máme druhy automatických převodovek?
Planetová převodovka s hydrodynamickým měničem
Klasická automatická převodovka, která se začala hojně používat už od 40. let minulého století v USA. Hydra-Matic od Oldsmobilu je z dnešního pohledu již zcela zastaralou záležitostí, ale její princip zůstal v některých ohledech přece jen stejný.
Alfou a omegou klasického automatu je právě onen hydrodynamický měnič. Ačkoliv může tento název znít neuchopitelně a složitě, nejedná se o žádnou raketovou vědu. Měnič se sestává ze dvou hlavních dílů – z čerpadla a turbíny umístěných ve skříni s olejem. Čerpadlo je pevně spojeno s klikovou hřídelí motoru a jeho otáčení způsobuje, že se olej v měniči opírá do turbíny, která je pro změnu spojená se vstupní hřídelí převodovky. Pokud se tedy točí jedno kolo, přenáší kapalina v podobě oleje točivý moment i na druhé kolo, a činí tak naprosto plynule.
Moderní automatické převodovky klasické konstrukce se umí dokonale plynule rozjíždět, přitom už ale tolik nezvyšují spotřebu a nežerou motoru výkon. U některých typů také drasticky zrychlilo řazení, což způsobilo, že dokonce i výrobci mnoha sportovních aut přechází ke klasickým automatům. Když se automatická převodovka perfektně sladí s motorem – tak jako to umí například BMW či některé další značky, dostanete nejlepší možnou jízdu, jakou lze v autě se samočinnou převodovkou zažít.
Převodovka s hydrodynamickým měničem
Dvouspojková převodovka
Oproti převodovce s měničem je dvouspojková převodovka novější technologií. U osobních aut se dvou spojky pořádně vyvinuly až v 80. letech letech a zajímavá je na nich kompaktnost, účinnost a rychlost řazení. Dost možná nejznámější využívanou převodovkou je DSG (Direct Shift Gearbox) u Volkswagenu, ale najde se třeba i DCT (Dual-Clutch Transmission) u sportovních modelů BMW nebo PDK (Porsche Doppelkupplung) u Porsche.
DSG převodovka
Zcela zjednodušeně můžeme dvouspojkovou převodovku popsat jako dvě separátní převodovky mající společnou výstupní hřídel. Jedná se o dvě elektronicky ovládané spojky, přičemž jedna obsluhuje liché rychlosti a druhá sudé. Za jízdy má převodovka vždy zařazeny dvě rychlosti naráz a o zvoleném převodu rozhoduje pouze to, která spojka je sepnutá a která rozepnutá.
DCT převodovka
Mírně horší je to při líném popojíždění po městě. Jelikož se jedná o elektronicky ovládanou spojku, jsou rozjezdy místy poněkud ucukané, což se projeví zejména při hodně pomalé jízdě či parkování. Tady mají převodovky ve zvyku občas nehezky trhnout s autem.
PDK převodovka
Robotizovaná převodovka
Důvod vzniku robotizované převodovky je jednoduchý – cena. Robotizovaná převodovka v podstatě automatem ani není. Jde o klasickou manuální převodovku osazenou elektromechanickým ovládáním řazení a spojky. Díky tomu lze sjednotit výrobu s klasickými manuálními skříněmi a samočinná převodovka je na světě za zlomek ceny.
Bohužel, s nízké ceně odpovídá i funkce převodovky. Jednoduše řečeno, elektronický mozek převodovky nemůže tušit, co se chystáte zrovna udělat, a tak většinu jízdy svádíte boj s logikou řazení. Často tady u velké řady převodovek trvá řazení až úmorně dlouho a nepříjemně často se stává, že začne převodovka řadit v nejmíň vhodný okamžik, například v křižovatce, ze které potřebujete rychle odjet. Robotizované převodovky více rozšířily pouze ve starších sportovních autech, kde elektronika řadí rychle a nevybíravě.
MADOIL s.r.o.
Sovadinova 3552/10a, 690 02 Břeclav
Volejte ZDARMA: 800 213 214
objednavky@madoil.cz www.madoil-servis.cz www.madoil.czPo - Pá 7:00 - 15:30