Brzdový systém a brzdová kapalina
Z hlediska bezpečnosti provozu je kromě řízení vozidla nejdůležitější brzdová soustava.
Přesto paradoxně bývají brzdy u motoristů na okraji zájmů. Přitom většina zjištěných závad při technických kontrolách právě připadá brzdovému systému.
BRZDOVÁ KAPALINA
Obecně se doporučuje výměna brzdové kapaliny jednou za dva roky. Pokud se Vám zdá, že brzdový účinek se rychle vytrácí, měli byste ji vyměnit i dříve. Brzdová kapalina se totiž běžně zahřívá na 110 °C, při dlouhodobějším nebo razantnějším brždění však může teplota stoupnout až na teplotu 140–150 °C. Voda obsažená v brzdové kapalině se přemění v páru, vzniklý plyn potom zavzdušní celou brzdovou soustavu a auto prakticky přestává brzdit. Proto požadavek výměny brzdové kapaliny nejméně ve dvouletém cyklu je tedy naprosto oprávněný a kdo jej ignoruje, riskuje.
- Brzdová kapalina výkonnostní označení DOT 3 - 205 °C – starší typy osobní a nákladní vozidla.
- Brzdová kapalina výkonnostní označení DOT 4 - 265 °C – moderní typy osobních a nákladních vozidel.
- Brzdová kapalina výkonnostní označení DOT 5 - 300 °C – sportovní vozidla.
BRZDOVÉ KOTOUČE
Opotřebené kotouče a slabá koroze brzd není na závadu a vznikne víceméně tím, když automobil delší dobu stojí. Pokud je však korozí povrch kotouče napaden do hloubky, nezbývá než celý kotouč vyměnit. Někdy nelze napadený kotouč zachránit ani přebroušením na menší tloušťku, nesmí se však překročit minimální povolená hodnota udávaná výrobcem. Na závadu nejsou ani menší rýhy či drážky, dosáhnou-li ale větší hloubky, účinek brždění se snižuje a současně se zvyšuje opotřebení třecích segmentů. V takovém případě je výměna nutná.
Další častou příčinou závad na brzdách mohou být zamaštěné třecí plochy, k čemuž dochází buď únikem maziva z náboje kola nebo brzdové kapaliny z brzdového válečku. Třecí plochy brzdových destiček je v tomto případě nutno vyměnit za nové, protože i přes velký počet odmašťovacích přípravků na našem trhu nelze odmaštění nikdy stoprocentně zajistit.
Častým intenzivním a dlouhodobějším brždění může dojít také ke spálení povrchu obložení, což se projevuje nepříjemným pískáním. Důvod může být v zablokování brzdových válečků (zjistíte to, když se vám některé z kol zahřívá) do kterých pronikla důsledkem poškození manžet voda a nečistoty, ty potom způsobí korozi a následné zadření brzdového válečku. Při nadměrném přehřívání brzdových kotoučů mohou na povrchu vzniknou příčné trhliny a potom Vám nezbývá, než je vyměnit.
Ve výčtu možných poškození by se dalo ještě dále pokračovat, proto Vám doporučuji před zimní sezónou zkontrolovat celý brzdový systém, aby Vaše jízda byla bezpečnější.
Na kontrolu brzd, brzdových destiček a jejich případnou výměnu se můžete objednat ZDE
Čističe brzd a brzdovou kapalinu si můžete objednat na našem maloobchodním e-shopu OLEJECZ.CZ
nebo B2B e-shopu za velkoobchodní ceny (registrace nutná!)
nebo osobně na naší PRODEJNĚ.
MADOIL s.r.o.
Sovadinova 3552/10a, 690 02 Břeclav
Volejte ZDARMA: 800 213 214
objednavky@madoil.cz www.madoil-servis.cz www.madoil.czPo - Pá 7:00 - 15:30