Madoil - Břeclav

Je třeba vyměnit olej v automatické převodovce

13. 09. 2017

Měnit nebo ne?

Věčné dilema. Odborníci na automatické převodovky odjakživa tvrdě razí teorii měnit, instrukční knížka k vozu však stále častěji informuje o celoživotní náplni převodovky, na kterou by se „nemělo sahat“. Má to vůbec nějaké rozhřešení?

Na začátek takové malé zamyšlení. Výrobce, který náplň v automatu označuje jako celoživotní (lifetime), ještě automaticky zákazníkovi nelže.  Pouze neuvádí to magické číslo, kterým by životnost převodovky, potažmo celého automobilu, měla končit. Může to být stejně tak půl milionu kilometrů jako třeba „jen“ dvě stě tisíc kilometrů. Asi to nebude znít příliš důvěryhodně, zvláště ve státě plném přesluhující ojetin, ale pro výrobce v podstatě životnost automobilu končí zároveň se zárukou. Za tímto datem, resp. kilometrovou hranicí je už funkčnost komponentů odvislá od konstrukční zdařilosti, celkové robustnosti a třeba i uživatelovy péče. I převodovka, která totálně kapituluje po 150 tisících km, vlastně plně vyhověla požadavkům, neboť vydržela to, co měla, tedy záruku a jako bonus od výrobce ještě „pár drobných“ navíc. Pro výrobce automobilů by nastal ideální stav v případě, že kupující by po třech čtyřech letech spokojeného a bezstarostného užívání odevzdal vůz do ekologické likvidace a opět by zamířil pro nový k témuž dealerovi. S kupujícím nějaké ojetiny už nikdo z výrobců nepočítá a taky nikdo není povinen této imaginární osobě nic garantovat. Takže termín „celoživotní“ se sice hezky poslouchá, ale jinak nevypovídá vůbec o ničem .

 

Automatická převodovka je bez ohledu na svůj konstrukční princip dílem nesmírně citlivým na čistotu olejové náplně. Je v této věci dokonce neporovnatelně náročnější než motor. Její počáteční výhoda tkví v tom, že na rozdíl od motoru se v převodovce netvoří karbonolejová náplň, tedy po určitou dobu vydrží ve velmi dobrém stavu. Po čase, v závislosti na míře zákonitého opotřebení mechanických součástí převodovky, se olej začíná postupně znehodnocovat. Kromě toho v něm stejně jako u motorových olejů s věkem klesá účinek aditiv potřebných pro správnou funkci různých těsnění a gufer i v převodovce potřebných pro udržení těsnosti. Za rozumnou hranici první výměny oleje je 80 až 120 tisíc kilometrů, ale vzhledem k tomu, že značkové servisy seznámené s výrobcovou tezí o celoživotní náplni by zásah do převodovky odměnily odnětím záruky na vůz, tak se u vozidel s vysokých ročním průběhem obvykle čeká až na první oficiálně pozáruční kilometry. Teprve až při výměně první olejové náplně se lze přesvědčit, zda už převodovka na sobě nepáchá škody, které jsou třeba zatím řidičem nepozorovatelné, ale které už mohou být příslibem budoucí neodvratitelné katastrofy. Specializované servisy tvrdí, že až 80 % závad na automatech vzniká z důvodu dlouhodobě znehodnocené olejové náplně převodovky. A to je obrovské číslo.

 

Výměna oleje v automatické převodovce se pohybuje obvykle kolem hranice čtyř až osmi tisíc korun, v závislosti na množství potřebné náplně a ceně olejového filtru. Některé moderní vozy mají bohužel olejový filtr přímo integrovaný ve spodním víku převodovky, což se znatelně prodraží.