Madoil - Břeclav

Filtry pevných částic jsou časovanou bombou

19. 03. 2015

Ekology a evropskou unií vychvalovaný, majiteli dieselů zatracovaný. Přesně takový je filtr pevných částic, který již několik let proniká do osobních automobilů a mimo ekologického užitku přináší vlastníkům automobilů zejména starosti a nehorázné finanční náklady.

 


Není tomu tak dlouho, co se v osobních vozech plošně objevily katalyzátory, které přispívají k čistšímu životnímu prostředí. 
Dnes se však do vozidel stále častěji dostávají tzv. filtry pevných částic, které "téměř" stoprocentně odstraňují z výfukových plynů karcinogenní pevné částice - saze. K zadržení nežádoucích pevných částic dochází pomocí "sítka". Stejně jako katalyzátor, i filtr snižuje výkon, jelikož se jedná o překážku ve výfukovém potrubí.

Řada motoristů si v poslední době "výhodně" koupila zánovní osobní vůz s dieselem pod kapotou, s malým kilometrovým nájezdem a celkově ve výborném technickém i vizuálním stavu. Přičteme-li k tomu nízkou spotřebu nafty, může být majitel spokojen. Bohužel počáteční nadšení většinou zkazí filtr pevných částic o kterém je dnes řeč. Většina majitelů moderních dieselových agregátů brzy spláče nad výdělkem. Ať vůz vybavený filtrem pevných částic koupili z ekologického přesvědčení či z pocitu něčeho navíc, brzdy přijde rozčarování (již po několika desítkách tisíc kilometrů). 
Vše většinou začne celkem nevině. Rozsvícením kontrolky v přístrojové kapličce, která signalizuje, že není něco v pořádku a musíte do servisu. 

U většiny aut se ještě navíc citelně sníží výkon. V lepším případě stačí drobný zásah servisního mechanika, který filtr pročistí. V horším je nutná jeho výměna. Při sdělení ceny nového filtru si většina majitelů sedne doslova na zadek (filtr může přijít i na 1/5 pořizovací ceny auta). 

 

Filtr pevných částic a jeho označení:
anglický název: DPF = Diesel Particle Filter
francouzský název: FAP = Filtre Anti Particules

 

Co s nefunkčním filtrem pevných částic?
Řada firem nabízí různé způsoby čištění zanesených filtrů (např. filtr jednoduše rozeberou a vypláchnou tlakovou myčkou, u motorů koncernu PSA je tento úkon vcelku jednoduchý - lze ho otevřít na dvě části a opětovně složit. U motorů koncernu Volkswagen je však nutné použít rozbrušovačku a poté svářečku), což je v dlouhodobém hledisku silně nerentabilní a není zajištěna jeho správná funkčnost. 

Doporučovanou cestou k odstranění problémů je proplach speciální čistící látkou. Náš autoservis tuto metodu provádí za cca 3 025 Kč. V případě, že tato metoda nepomůže, doporučujeme zakoupit filtr nový. To je však pro řadu motoristů cenově neúnosné a je nutné počítat s opakovanými problémy po nájezdu daných kilometrů. Logicky se tak nabízí filtr pevných částic demontovat, což samo o sobě není tak jednoduché. Před i za filtrem jsou čidla, které dohlížejí na správnou funkci filtru (senzory diferenčních tlaků) a je tak nutná softwarová úprava řídící jednotky.

 

ČIŠTĚNÍ DPF FILTRU

CENA: 3 025 Kč

 

 

 

Něco málo z historie:
Filtry pevných částic začal jako jeden z prvních používat koncern PSA. Jejich první filtr byl tvořen křemičitou sloučeninou, která vytváří porézní filtr podobný včelí plástvi. Po průchodu výfukových plynů se velké pevné částice zachytí. Filtr se tak postupně ucpává a výfukové plyny mají stále méně šancí „projít“. Aby se nemusel filtr čistit ručně, je před i za filtrem monitorován tlak. Je-li za filtrem pokles tlaku vyšší, spustí se tzv. regenerace, kterou není nic jiného než spálení sazí vyšší teplotou (550 oC). Aby se pevné částice dodatečně spálily. je do motoru při regeneraci vstřikováno více paliva (regenerace probíhá automaticky v závislosti na množství usazených pevných částic, většinou v rozmezí 300 až 1000 km. Část nespálených uhlovodíků, které vzniknou při tomto dodatečném vstřiku, se spálí v oxidačním katalyzátoru na vstupu do filtru pevných částic, což zvýší teplotu o dalších sto stupňů. U motorů HDI koncernu PSA je hoření pevných částic podporováno aditivem, které se vstřikuje do paliva v nádrži. Kompletní obnova filtru trvá dvě minuty. Samotný filtr není bezúdržbový, a tak je po čase nutná jeho výměna. U první generace filtrů pevných částic je nutná výměna po 80.000 km a u druhé generace po 120.000 km. Navíc je nutné doplňovat aditivum podporující hoření sazí. Zajímavostí je, že některé motory (např. 3.0 TDI od Audi) zvládaly plnit emisní normu EURO 4 bez filtru pevných částic, stejně tak jako řada dalších.